Arequipa en de wonderlijke Colca Canyon

17 januari 2019 - Colca Canyon, Peru

Hey jullie daar!

Ten eerste, dit verhaaltje heeft iets vertraging opgelopen, ik zit momenteel in Puno, maar dit is een van de eerste plekken in tijden dat ik echt goed bereik heb!

Well, let’s start!

Ja, het eerste stukje is een beetje herhaling van wat ik in mijn vorige blog heb gezegd. Nee, dat vinden jullie niet vervelend. Zo wel, skip je de eerste regels!

Na een ochtendje zwembadhangen in het overweldigende zonnetje in Huacachina begonnen we begin van de middag aan onze lange reis de hoogte in met uiteindelijke eindbestemming Arequipa, jullie weten nog wel, “de mooiste stad van Peru”. Nou, de mooiste is natuurlijk altijd een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur, maar mooi is het zeker! Daar later meer over.

Eerst even jullie meenemen naar de route er naartoe! Een werkelijk fascinerende route ‘s middags, met name het stuk tussen de 2 stops, respectievelijk de Pisco proeverij bij “El Catador” in een plaatselijk dorpje en Nazca met haar beroemde Nazcalijnen. Een route tussen droge berggebieden en ineens groene dalen, met krappe bergwegen en ineens wijdse uitzichten, en van groene mooi bewoonde valleien tot rotsachtige met hutjes aangeklede in de bergen. Ik ben persoonlijk niet zo van het fotograferen van krotjes en dergelijke opnames, al is het indrukwekkend, maar de berguitzichten zijn schitterend!

De Nazca lijnen zijn toch wel indrukwekkend omdat er zoveel verhalen over rond gaan, maar niemand echt weet hoe ze er zijn gekomen. Het stadje Nazca is trouwens zowaar wel echt wat je een stadje kan noemen, ook al is het in the middle of nowhere. Hier wat gegeten en gewandeld voor we aan onze nachtelijke bustocht naar Arequipa begonnen.

De duidelijkste Nazca lijnen

Over die bustocht even, wat een hel. Slingerende hobbelwegen hele nacht door, waardoor je ondanks de fijne stoelen niet echt slapen kan. Daarnaast kwamen we ‘s ochtends om 5:00 uur aan bij onze eindbestemming en lig je dus eerst daar maar even wat bij te komen in de gezamenlijke ruimte en stukje blog te schrijven!

Leuk en aardig, maar het gaat natuurlijk om de machtige Colca Canyon! Spoiler, ook de komende alinea’s zullen nog niet daarover gaan... Wel over het verrassend mooie Arequipa, waar we nu een dagje doorheen gewandeld zijn! Na een lekker uitgebreid Amerikaans ontbijtje, met Peruviaans extraatje, een ontbijtshotje, gingen we op pad, beetje hier en daar rondslenteren en relaxen in het heerlijke zonnetje op het grote centrale plein “Plaza de Armas”. Persoonlijk vind ik dit plein nog veel eleganter en sierlijker dan die in Lima, maar wellicht verschillen de smaken.

Out of office 💭

In de middag nemen we de Free Walking Downtown Arequipa Tour. Ja, daar hoeft geen verdere uitleg bij hahaha.

Arequipa kent bijnamen als “de mooiste stad van Peru” en “de Witte Stad”. Dat laatste is, zegt men nu, doordat de gebouwen zo mooi licht van kleur zijn. Deze gebouwen waren in de koloniale tijd echter vol geschilderd. Vul dus maar in waardoor, ik herhaal, in de koloniale tijd, deze koloniale stad aan haar naam kwam.

Vanuit deze zelfde koloniale tijd is de Spaanse invloed duidelijk zichtbaar, heel anders dan bijvoorbeeld Puno en Cuzco, steden die ik later nog ga bezoeken. Eerlijk gezegd waan je je ook net in Spanje af en toe als je door die heerlijke straatjes heen wandelt!

Ook zijn hier, zoals overal in het religieuze Zuid-Amerika, vele diverse kerkjes, basilica en de grote cathedraal. Deze cathedraal van Arequipa, die ik persoonlijk  van buiten mooier vind dan van binnen, is uniek, en dat met name omdat de duivel den zelve in deze kerk zijn plek heeft!

Tussendoor nog wat drankjes in hippe tentjes, met name om de eerste regendruppels sinds mijn reis naar Peru startte, te vermijden. Ook zijn we langs de enorme overdekte markt geweest, de Mercado San Camilo. Hier vind je een arsenaal aan heerlijk vers eten, met daaromheen ook nog een aanbod van andere producten. Het is echt alsof je in een Food Heaven stapt!

Alleen de kleuren al 🍏🍌🍉

Het diner was echt een perfecte afsluiting van een meer dan goede dag. Onze lokale gids vertelde ons over een lokale tent waar ze echt typisch Peruviaans eten voorschotelen. Ook de minder, hoe zal ik het zeggen, etisch verantwoorde gerechten voor ons westerlingen. Denk hierbij aan caviavlees, die je opgediend krijgt zoals een varken aan het spit, je ziet letterlijk de cavia nog. Ander, meer verantwoord gerecht is die met Alpaca vlees. Jullie weten wel, zo’n beetje het nationale dier van Peru. Hiervoor gingen we eigenlijk naar deze typische parrilla (grillhouse) waar je zonder tip echt niet 1 2 3 op gekomen was. Het was echt meer dan de moeite waard! Het Alpaca vlees is, sorry vegetariërs onder ons, heer-lijk! Dit in komende met aardappeltjes op Peruviaanse stijl en gegrilde groente maakt dit denk ik wel mijn beste maaltijd in Peru tot op heden. Daarnaast hebben we echt een leuke groep waardoor zo’n avond natuurlijk sowieso snel geslaagd is.

Een heerlijk avondje samen!

Dag later op pad richting de Colca Canyon, ook wel de Lost Inca Canyon, en dat zie je goed terug. Dit doe ik samen met Sarah. Sarah is een vrijwilliger die ik leerde kennen in Costa Rica en nu ontmoette we elkaar weer in Arequipa om ook nog eens samen deze trip te doen, hartstikke leuk! Om precies te zijn was de eerste dag met name vol tochten en stukken hiken over de hoogvlaktes (op zo’n 5000 meter hoogte) tussen de talrijke vulkanen, langs diverse dorpjes op de hoogvlakte en de welbekende Alpaca boerderijtjes bekijken, waar ik nu, heel schijnheilig natuurlijk, met zo’n lief beestje de typische selfie maak, hopende dat het lieve beestje niet een boze uitspatting heeft en mn onder spuugt. Later komen we aan in de hoofdstad der hoogvlaktes en gateway van de Colca Canyon, genaamd Chivay.

Smile!

Een stevige lunch en daarna snel richting het genotsmomentje van deze dag, de natural hotsprings! Het is een klein complex in het dal van het begin van de Colca Canyon aan de Colca rivier. Je kan er schitterend wandelen langs de rivier, om vervolgens je te laten verwennen door het heerlijke hete water van de baden. Bij aankomst ruikt het zelfs nog wat naar zwavel, omdat daar het water met temperaturen richting het kookpunt uit de aarde komt zetten, om vervolgens in de baden terecht te komen. De baden met de hele omgeving eromheen geeft de mens echt een enorme lading rust, lang niet gek in deze stormloop van een reis tot dus ver.

Een en al genieten bij deze vallei met de hotsprings

Hoogtepuntje van deze dag was, voor jullie zeker denk ik, toch wel het diner. We gingen vrijwillig met de hele groep die we deze trip vormden dineren bij een van de weinige maar heel traditionele eettentjes. Het zijn de eettentjes van het goede eten, maar met name ook van de vele muziek, en dans... Je voelt het heel misschien wel een beetje aankomen, maar na een hele avond tussen de diverse Peruviaanse gerechtjes na de gezellige muziek geluisterd en de typische Colca dansjes gekeken te hebben kwam er dan toch het moment dat enkelen uit het etende publiek weggeplukt werden voor de dans. En die dans was niet 3 keer rondje draaien en weer zitten, nee joh, even mooi gewaadje aan, hoedje op, en vamosssss!

(Video komt zeker bij video’s op deze blog te staan!)

Al met al heb ik echt genoten, zonder meer! Het hoort er helemaal bij!

Laten we zeggen, het was een goede voorbereiding op opnieuw om 5:00 uur opstaan, maar met een goed doel, namelijk voor het spotten van de waanzinnige Condors en het hiken door de Colca Canyon!

Opstaan met muziek op straat en een opkomend zonnetje die de canyon doet ontwaken was fijn, het ontbijtje was typisch met Coca thee, coca bladeren en brood met jam. Goede basis voor een opnieuw een goede dag!

We trekken langs traditionele dorpjes, waar kinderen nog iedere ochtend dansen opvoeren op het centrale plein, zoals bijvoorbeeld in Yanque, een klein dorpje nabij Chivay. Ook best wel indrukwekkend is te zien dat halve dorpen nog steeds in puin liggen en dat kerken ondersteund moeten worden, ook duidelijk te zien in Chivay. Het zijn nog de littekens van de laatste aardbeving van 3 jaar geleden.

Traditionele dorpjes in overvloed

Nog een klein ritje verder langs wat boerendorpjes, waar we zo nu en dan een boer met wat koeien voor moeten laten, en dan komen we uiteindelijk echt aan bij de Cañon Colca de Condor. Vanaf hier doen we een kleine 2 uur durende hike langs de canyon. Werkelijk onbeschrijfelijk! Het weer was schitterend, de condors kwamen hun nesten uit, en de uitzichten waren ongelooflijk! Je loopt daar, en het enige wat je hoort is een bulderende Colca rivier ver beneden, een condor dichterbij komend en je eigen voetstappen in het fijne grind.Ik zou er uren en uren kunnen blijven, gewoon kijken. Kijken en verwonderen. Verwonderen over wat deze aarde toch is, en wat het ons brengt. Geen enkel moment zie je hetzelfde en steeds zie je weer wat nieuws.

Avonturier

Goed, af en toe even gidsje spelen (knipoog) maar bovenal genieten

Beetje gidsen

De omgeving verandert steeds naarmate we weer richting Chivay gaan. De diepe canyon maakt plaats voor bredere valleien met veel landbouw, gecreëerd op de oude Inca-terrassen. Het zijn schilderachtige plaatjes waar je zonder ademen naar kijkt.

In Chivay eten we weer een buffetlunch met werkelijk weer andere Peruviaanse lekkernijen, die kan je niet laten liggen!

Ondertussen in de bus terug naar het mooie Arequipa, waarvandaan ik morgen doortrek naar Puno, gelegen aan het Titicacameer, het hoogste meer op aarde!

Vanuit de bus, in het zonnetje, met mijn guilty pleasure Shakira in mijn oortjes, starend naar nog wat laatste uitzichten, zeg ik jullie gedag!

Adios y a la próxima! 💭

Ook de daadwerkelijke condors gespot!

(Ik heb ze echt gespot!)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade