Dream big 💭

23 maart 2020 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Dream big, een motto dat best wel als een label aan mij gehangen mag worden. Alles is mogelijk, tot het tegendeel bewezen is, met uiteraard het koppie er wel bij. Als we teruggaan in de tijd, komt dit ook terug in mijn jeugd, waarin al vele bijzondere plekjes zijn ontdekt door mij en mijn familie, zowel binnen als buiten Europa. Deze reis is de eerste verre reis, die grote Atlantische Oceaan over, 12 uur lang vliegen en dan... dan ineens sta je op die immens grote, chaotische en bovenal heftige luchthaven LAX, en eerlijk, dan voel je je als een kind zo opgewonden (wacht, ik was nog een kind van 16, al vond ik mezelf héél volwassen), boordevol enthousiasme, klaar voor iets onvergetelijks. En dat werd het.

Je voelt je eerste kriebeltjes al als je daar op Schiphol staat en je mag gewoon zoeken naar "Los Angeles" op de borden! En dan staat The Queen of the Sky ook nog eens te wachten bij de gate. Voor mij als luchtvaartfanaat iets om heel opgetogen van te worden. Wees eerlijk, het is toch een pareltje...

The Blue Queen

Die vlucht is natuurlijk een genot, de vliegroute naar LA is fascinerend en op zichzelf al de moeite waard. We bereizen ons aardbol bovenlangs, dus aanzichten op de machtige Noordpool (die langzaamaan minder machtig wordt... Ik ga niks propaganderen, maar mensen, een beetje zorg voor onze aardbol is het minste dat we kunnen doen), intense bergketens, uitgestrekte landschappen en dan uiteindelijk die grootse stad met haar stranden.
This is LA! Althans, nadat we nog even dik een uur in ons Queen mochten wachten omdat onze gate bezet was door een A380 toestel (the King of the Sky ben ik bang, dat verklaard dan het een en ander) van Emirates nog moest boarden...

Hollywood

LA, ooit gelegen in het machtige Mexico, droeg de naam "El Pueblo de Nuestra Señora la Reina de los Ángeles del Río de Porciúncula". Ik duik niet in de (soms bloedrode) geschiedenis, maar het is hedendaags één van de boegbeelden van de VS, met natuurlijk in het oog springend Hollywood, de celebrity wijk Beverly Hills en de beroemde stranden en promenades. Je waant je zonder twijfel direct in de Verenigde Staten zoals je je die enigszins voorstelt, maar verder is LA een grootse metropool met veel laagbouw.
De vraag de rest is: Wat moet je nu écht doen in deze wereldstad? Even een korte opsomming van onze ervaringen.

Hollywood
Zoals hierboven te zien is, is het wereldberoemde Hollywood. En eerlijk, tja, Hollywood… Dat moet je gezien hebben, maar verwacht er niet te veel van.
Toch is het een must en is er zeker genoeg te beleven: het toerisme, de bekende theaters, de Walk of Fame en natuurlijk de hele Hollywood Vibe.

The real Donald Duck Star on the Walk of FameDe Walk of Fame is heel leuk om overheen te lopen en te zoeken naar jouw favoriete sterren!

Daarnaast is er een Madame Tussauds met de grootste sterren van deze aardbol in levensechte versie. Nadat we eerst uren nadachten over wat toch die vrijkaarten voor het "Wax Museum LA" kon zijn, kon ik uiteindelijk toch knuffelen met Selena Gomez, dansen met the one and only Elvis Presley en wilde er een of andere acteur met mij en mijn vader op de foto, dat is nog eens leuk toch!

Toch leuk dat hij met zo'n Hollandse vader en zoon op de foto wil

Mulholland Drive
In het roadtrip walhalla genaamd de Verenigde Staten, is het hebben van een huurauto bijna (laat dat "bijna" maar weg) een must. Zonder auto in Amerika kom je nou eenmaal niet ver. De hele maatschappij is gericht op het hebben van een auto. Bijkomend voordeel is dat je de gaafste route van Los Angeles kunt rijden: the Mulholland Drive. The Mulholland Drive loopt door de Hollywood Hills en biedt spectaculaire uitzichten op de stad, de Hollywood letters en de dure huizen van de sterren. Absoluut een aanrader, en gun jezelf de tijd voor het laten inwerken van de uitzichten.

Beverly Hills
Voor velen van mijn leeftijd ook bekend van (guilty pleasure?) Totaly Spies, maar met name natuurlijk omdat het dé celebrity wijk is van the States. Het is leuk om rond te rijden in Beverly Hills, waar de kans best groot is dat je een bekend persoon tegenkomt! En ook als dat niet het geval is, is het al de moeite waard al die kasten van huizen te zien. Wetende van welke ster welk huis is, kan je het een en ander aan verhalen bedenken en plaatsen. Indrukwekkend was toch wel het voormalige huis, met het bekende balkon, van de King of Pop: Michael Jackson.

Venice Beach en Santa Monica
De bekendste stranden en promenades zijn toch wel die van Venice Beach en Santa Monica. Venice Beach met name om haar strand, Santa Monica om haar indrukwekkende promenade. Venice Beach, daar waar men fietsend, skatend of nog typischer, rolschaatsend voorbij komt. Het is relatief nog rustig en persoonlijk droomde ik al weg bij het idee dat een van de schattige (maar onbetaalbare) huisjes langs het strand in mijn bezit zou zijn. Ik mag dan wel als backpacker de wereld ontdekken, ik ben soms ook een luxe paradepaardje. 😊

Los Angeles BeachHet strand van Venice Beach

Santa Monica haar bekendste trekpleister is de Santa Monica Pier. Hier eindigt de Santa Monica Boulevard oftewel: de Route 66. De Route 66 loopt van oost naar west, van Chicago tot Los Angeles. In Santa Monica heerst gezellige bedrijvigheid en de Santa Monica Pier is misschien wel de drukste plek van Los Angeles. Zo is er een complete kermis met vette achtbaan! Het mooiste van de Santa Monica Pier is toch wel het uitzicht op de stad en strand. Op en top Amerika!

Na deze eerste dagen in LA, een stop in Anaheim, daar we later deze reis nog zouden terugkeren, vervolgden we onze reis naar San Diego, daar waar Mexico tot leven komt in the States. Klik gerust verder naar het volgende verhaal!

Old Town San DiegoSan Diego in haar Mexicaanse sfeer