Eerste lesjes

2 oktober 2018 - Belén, Costa Rica

Martes dos octubre (dinsdag 2 oktober) was het dan zo ver, mijn eerste les Spaans!

Het is allemaal even nieuw en wennen, het ritje met de bus naar mijn studieplek, San Antonio de Belen, vanaf het busstation daar, of beter gezegd plek waar bussen stoppen een overkapping, paar stoeltjes en een kiosk, een klein stukje wandelen naar daadwerkelijk de studieplek, en de les zelf. Gelukkig ging begeleidster Marcela deze eerste keer met me mee, want zien is weten!

Daar aangekomen ging alles lekker soepel, en fijn snel aan de les begonnen.

Les krijg ik van Maria Lina, een hele vlotte, vriendelijke en open vrouw die al jaren ervaring heeft in het lesgeven. Les krijg ik 1 op 1 bij haar thuis! Ideaal want een lekker kopje koffie of thee ontbreekt dan zeker niet! Naast de daadwerkelijke Spaans les is ze een leuke gesprekspartner over allerlei zaken, en daarnaast haar vele tips en tricks over Costa Rica en haar leuke praktische ideetjes voor het leren van Spaans: een dagje San José samen, want ook de historie en cultuur van hier moet ik meenemen in mijn leerproject, of samen koken, het is slechts een wilde greep uit haar ideetjes! De eerste les liep alweer een half uur uit en dat is een goed teken!

Dan even terugkomend op het busvervoer, werkt opzich prima, zoals ik eerder vermeldde, maar neem overal ruim de tijd voor, want aan tijden houden ze zich niet tot nauwelijks. Plus, ook in Costa Rica kennen ze spitsuur op de doorgaande wegen. Dat is me duidelijk geworden op de terugweg, waarbij ik tegen half 5 in de middag de bus nam, het schiet maar niet op. Ik schrijf dit verhaaltje dan ook in de bus, want ja: tijd zat!

Alles overziend weet ik nu al wat voor een geweldige ervaring deze reis is, het leven in deze wereld is! Het is lastig onder woorden te brengen hoe het hier is in het dagelijkse leven wat ik nu pas echt ga beleven, maar het is zeker een ervaring die me ontwikkelt als persoon. En het is pas een begin. Ik ben echt heel benieuwd naar het vervolg van het leven hier!

Een enigszins kort verhaaltje vandaag, maar zo blijven jullie up-to-date!

Mis jullie wel! Remember that!

Saludos a la familia!

1. Judith roos:
    4 oktober 2018
    Goede morgen Dylan
    Je reis verslag vind ik super leuk kijk iedere dag in mijn mail of ik bericht van je heb kan je ook voetbal kijken daar de champions Leaque of zo?
    Nou kijk weer uit naar je volgende bericht succes met studeren
  2. Dylan Fama:
    4 oktober 2018
    Wat leuk om te horen! Ik kijk hier wel voetbal (en dus Champions League) maar met name de samenvattingen, omdat de wedstrijden hier door het tijdsverschil ‘s middags zijn en ik dan aan de studie zit! Bedankt!
  3. Ingrid Fama:
    5 oktober 2018
    Hoi Dylan,
    Wat leuk om je reisverslag te lezen.
    Ben benieuwd naar je komende ervaringen daar.
    veel plezier.