Grootse natuurverschijnselen en 's werelds grootste kleine stad

24 maart 2020 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Wat kenmerkend is aan een roadtrip door het zuid-westen van de VS, zijn de vele National Parks. Ieder park kent zijn eigen schoonheden, en jammer genoeg was het voor ons nauwelijks haalbaar alle parken aan te doen in deze kleine maand. Denk bijvoorbeeld aan de Antelope Canyon of Sequoia National Park, bekend van de grootste bomen op aarde.

Toch kan ik zeggen dat de roadtrip zelf al hele bijzondere uitzichten geeft, en natuurlijk bezochten wij wel enkele van al die National Parks. Wij zijn net vertrokken bij Death Valley National Park en zullen snel het bekende Yosemite National Park bezoeken, maar eerst maken we een stop bij Mammoth Lakes, gelegen in een grootse bergketen.

Mammoth Lakes Mountains De bergen van Mammoth Lakes

Jarenlang ga ik al op wintersport, Oostenrijk is mijn bekende terrein, maar nu was ik eigenlijk voor het eerst hartje zomer in een skidorp, en dat dan ook nog eens in de VS. Het appartement was precies zoals je dat verwacht bij een complex in een skidorp, met open haard en opgezette dierenhoofden incluis.

Je wandelt na aankomst wat rond in het dorp, wat ga je doen deze 2 dagen? Volop keuzes, en de keuze valt, voor zij die mijn vader kennen verre van een verrassing, op een tocht ter paard. Juist, een tocht ter paard, dat lees je goed. Nu weet ik dat het helemaal in mijn vaders (en mijn zusjes) straatje past, dus offer je je op.
Nou, Dylan, opofferen klinkt wel heel overdreven, vind je niet? Ja, dat klinkt het ook... Maar dat is het niet.

Fama's op avontuurAvontuur is onze natuur

Eerlijk is eerlijk, de tocht was mooi, op het feit na dat ik achter mijn zusjes ruftende paard aan galoppeerde. Nou zijn we op reis in de VS, dus dan ga je mee in de cultuur, dus deze tocht was niet simpelweg mooi, maar werkelijk "incredibly gorgeous, defenitely amazing and totally breathtaking", voor ons dus "mooi". Je went vanzelf aan het ontegenzeggelijke enthousiasme van de gemiddelde Amerikaan. Toch moet ik wederom aankaarten dat paardrijden niks voor mij is, het blijft achteraf toch voelen alsof iemand 2 uur lang een baksteen in je hol probeerde te duwen.

Om ons verblijf aan het vergeten broertje, maar minstens zo mooie Mammoth Lakes helemaal onvergetelijk te maken, besloten we een kleine hike te maken langs de kabbelende rivier en de rotsen. Rotsen die toch een uiting van de aardse kracht waren, want hoe zijn zulke constructies in hemelsnaam mogelijk. Het zijn de momenten waarop een geologische studie ineens heel interessant klinkt. Juist, klinkt.

Typisch gezinBijzondere rotsformaties

Goed, vergeet de geologische studies. Het probleem van deze hike is dat we niet vóóraf besloten tot deze hike, maar we er eigenlijk prompt mee bezig waren en daardoor achteraf met terugwerkende kracht besloten dat we zouden gaan hiken. Is allemaal natuurlijk heel spontaan enzo, maar voor je gezondheid, die al op de proef was gesteld door mijn lieve witte schimmel, is urenlang hiken op slippers (!) geen aanrader.

Ik zeg maar dat ik heel diepzinnig aan het nadenken wasGelukkig leverde de hike wel schitterende plekjes op

Wat te gekke ervaringen verder trekken we door naar de bekende grote broer, Yosemite National Park. Nou zijn de meeste namen van nationale parken in de VS wel te verklaren, maar Yosemite kon ik eigenlijk niet zo goed plaatsen, ik wist enkel dat het park bekend stond om haar bijzondere natuurverschijnselen en de welbekende, knuffelbaar lijkende (niet doen) grizzlybeer. Het moest daariets mee te maken hebben en na grondig onderzoek (Google -> Wikipedia -> tadaaa, antwoord) blijkt dat de eerste bewoners van deze regio, de Ahwahneechee-indianen (blijf dat ik het mag uitschrijven i.p.v voorlezen) zichzelf ook wel Yosemite noemde, het Indiaanse woord voor grizzlybeer. Toch een leuk feitje, niet waar?

Yosemite is een en al natuurschoonYosemite is een gebied met meerdere gezichten

Ik ben razend enthousiast over het reizen en zo ook over Yosemite. Ik kan echter wel de kanttekening plaatsen dat het natuurlijk wel het bekendste park is, en dat het drukkig kan zijn op bepaalde hot spots. Natuurlijk moet je niet naïef zijn, je weet dat het zo is, en het maakt de schoonheid niet minder, maar de stilte en kalmte in het indrukwekkende landschap van Mammoth Lakes blijft dan toch meer hangen.

Vanaf Yosemite is het mogelijk je reis te vervolgen via Bodie State Historic Park. Deze stad, tegenwoordig dus omgetoverd tot historische plek, was ook een bruisende mijnbouw gemeenschap. Een stad die men als kleurrijk kon beschouwen, maar door aardbevingen en branden is er weinig van over gebleven. Volgende de legende kan men, wanneer men de oren opendoet, het roerige verleden nog steeds voelen in de vergane glorie van deze stad.

Bodie State Historic ParkEen van de historische gebouwen van Bodie State Historic Park

Bijgekomen van het roerige verleden van deze stad trekken we door naar een stad die ik persoonlijk ook wel tot het kopje "Vergane Glorie" kan scharen, Reno.
Reno beschouwt zichzelf als "The biggest little city in the world", misschien met recht, daar het natuurlijk de Madurodam versie van Las Vegas is.

Reno, tthe biggest little city in the worldPrecies zoals het er staat

Reno zelf is een leuke plek voor een overnachting, maar meer ook niet. Wel moet ik zeggen dat ons hotel (Atlantis Casino & Resort, non-profit advertisement) een ontbijtgelegenheid had die Las Vegas waardig is. Met de ervaring die ik nu heb, kan ik zeggen dat de Colombiaanse jungle er niks bij is, wát een exotisch bolwerk!

Over exotisch gesproken, op de weg richting Reno kom je wederom langs verscheidene typische Amerikaanse stadjes. Je kent dat wel, van die stadjes die zo uit de film getrokken zijn, alleen nu gaven de saloons en winkels wel de mogelijkheid daadwerkelijk binnen te komen, i.p.v. de Hollywood schijn die de wereld te zien krijgt. Een van die winkels was van een klein mannetje uit Kashmir. Het was een vriendelijke, goedlachse man, en bovenal had hij een gave. Een gave? Ja, 100%. Wees eerlijk, om de familie Fama...

"You look like Prince William"

...in deze kledij te krijgen, dan ben je Madam Mikmak en de Tovenaar van Oz in één.

Mijn vriend uit KashmirEn hier is onze tovenaar

Met een groet van deze kleine man vertrekken we weer en was Reno dus onze eindbestemming deze dag, dit nog via Carson City, de schilderachtige hoofdstad van Nevada. Absoluut een aangename stop, met haar imposante gebouwen en mooie uitzichten, daar de stad gelegen is in het voorgebergte van de Sierra Nevada.

Ondertussen in Reno, vanaf onze ruime kamer met enorme glazen puien, droom ik wat weg bij de ondergaande zon, want stiekem heb ik heel veel zin in San Francisco, maar dat duurt nog even...