Mallorca: Spanje in het klein 🇪🇸

26 maart 2020 - Palma de Mallorca, Spanje

Mallorca, het grootste van de vier eilanden van de Balearen, is het eiland waar ik de meest uiteenlopende verhalen en meningen over heb gehoord. De verhalen liggen ergens binnen het spectrum tussen "charmant familie eiland" en "zon, zee, zuip paradijs", terwijl ik zelf Mallorca ook ken van de diversiteit in natuurverschijnselen in de binnenlanden en de schilderachtige baaitjes. Wat maakt het eiland Mallorca toch tot zo'n diverse plek en daarmee een ideale vakantiebestemming?

De schilderachtige baaitjesSchilderachtige baaitjes

Zelf heb ik meerdere malen dit eiland bezocht, als kleutertje, als beginnende tiener en als reislustige adolescent. Ieder tripje was gedurende het zomerseizoen, niet geheel verrassend aangezien ik dus nogal gebonden was aan de schoolvakanties. Toch is Mallorca mijn inziens een perfecte voorjaar, dan wel najaarstrip! Een aangename temperatuur van tegen de 20 graden Celsius, geen hordes toeristen en alle kans de natuurschatten, culturele verleden en bevolking te ervaren. Dit alles op nog geen 2 uur vliegen vanaf ons kikkerlandje.

Leuk en aardig Fama, die natuurschatten, maar die stranden zijn toch de place to be? Ja, ook. De stranden zijn absoluut de moeite waard, althans, de stranden in de baaitjes van de vele, nog steeds door toeristen overspoelde, dorpjes langs met name de oost-kust. De stranden van, oneerbiedig maar waar, zuipoorden als El Arenal en andere oorden nabij hoofdstad Palma de Mallorca, zijn wat minder de moeite waard, al is het er ontegenzeggelijk gezellig op zijn tijd. Dit is ook het beginpunt van vele jongerenreizen, die vanuit daar feesten op de diverse zomerfestivals die het eiland biedt.

Festival LifeFestival Season

De stranden van Alcudia in het noorden van het eiland zijn ook aangelegd, maar het is er fijn vertoeven met kinderen, het is er helemaal voor ingericht. Ook in de avonden kan je je er prima vermaken langs de boulevards, vol restaurantjes en winkeltjes. Natuurlijk een en al toeristisch, maar is dat soms erg tijdens je twee weekjes ontspannen met de kinderen?

Natuurschatten, daar hadden we het over. Laat ik daarvoor eerst zeggen dat Mallorca bij uitstek geschikt is voor de avontuurlijke rijder. Het eiland zit vol smalle kronkelende weggetjes, en hiermee kom ik direct bij een van de natuurschoonheden van het eiland: het Tramonta Gebergte. Dit gebergte bezit zo'n beetje de west-kust van het eiland en biedt daarmee eindeloze uitzichten over de Middellandse Zee.

De slangachtige weggetjes door het Tramontana GebergteAls slangen door het Tramontana Gebergte

De jeep is een goede keuze om dit gebergte optimaal te ervaren  Nababbelen over een fantastische dag

Tip: ga met een jeep de bergen in. Naast dat ruig rijden met een jeep al gaaf op zichzelf is, geeft dit de mogelijkheid om op plekken te komen waar je niet zomaar komt, en je op z'n minst enkele keren met de mond open van verbazing zal staan. Daarnaast zie je het landschap veranderen gedurende de vette ritten en kom je meerdere malen langs diverse "finca's", van oorsprong zijnde boerderijen die nu als hotel dienen.

Om nog even bij het avontuurlijke rijden te blijven: Cap de Formentor.
Cap de Formentor is het noordelijkste puntje van het eiland en staat bekend om zijn vuurtoren en de overweldigende stijle rotsen die als koningen boven de zee uit torenen, voor eeuwig starend naar de op het oog lijkende oneindigheid.

Vuurtoren van Cap de FormentorDe vuurtoren als een koning starend

De route er naartoe is avontuurlijk, maar bovenal schitterend. Toch wijs ik de hoogtevrees hebbende reiziger er toch op om wellicht pas bovenaan, aan het einde de pas te genieten van de robuuste maar diep detailleerde rotsen. Ik heb zelf enige hoogtevrees en de scherpe haarspeldbochten langs diepe afgronden zorgde voor een palet aan kleuren in mn gelukkig toch kleurrijke broekje.

Langzaam naar de topRoadtrippen over Mallorca is een ervaring om niet te vergeten

Vanaf deze brute, maar in detail subtiele bergketen is een mooi spreekwoordelijke bruggetje te slaan naar het roemruchte culture verleden. Tijdens de ritten langs de als slangen kronkelende wegen kom je vele typische, prachtige gebouwen tegen, maar toch steeds in andere stijlen. Heel interessant om te zien, nog interessanter de achtergronden te achterhalen. Er is bijna geen volk te benoemen die niet zijn best heeft gedaan om dit wonderlijke, en nog beter, strategisch gunstig gelegen eiland in bezit te krijgen. Of het nu de Romeinen, Byzantijnen of Moren zijn, stuk voor stuk zagen ze het belang van dit eiland.

Dit laatste brengt me terug op de titel. Door mijn studie Spaanse Taal en Cultuur aan de Radboud Universiteit te Nijmegen (dé Nederlandse stad van de Romeinen) liggen er diverse vraagstukken over het culturele verleden van Spanje op tafel. We kunnen concluderen dat Spanje zo divers is, dat het eigenlijk een continent op zichzelf is. Het land biedt een grote verscheidenheid, maar met name de culture verschillen maken Spanje tot een land wat nooit écht één is geworden, tot op de dag vandaag. Zelfs een hartverscheurende pandemie, het huidige Corona Virus, dat duizenden doden vergt vooralsnog, brengt bevolkingsgroepen geen millimeter dichter bij elkaar. Ik probeer alle sentimenten te begrijpen, maar de bloedige eigenwijsheid, met die oneindige drang van zelf baasje spelen, van de diverse culturele bevolkingsgroepen is soms simpelweg niet in een positief daglicht te brengen, wanneer het niet meer gaat om politieke zaken, maar om mensenlevens.
Dit bovengenoemde geldt door haar roerige verleden mijn inziens dus ook voor Mallorca, en is daarmee het Spanje in het klein.

Zoals gezegd is het huren van een auto de ideale manier het eiland te ervaren. Hiermee kun je alle schoonheden, contrasten en feestjes meepakken, zonder je gehaast te voelen, omdat je altijd wel wat te kijken hebt langs de weggetjes langs kusten en door de binnenlanden.
Zo kom je ook in de kleine dorpjes, zoals Felantix. Een dorpje met relatief weinig toeristen, veel lokale bevolking, die niet allemaal even vrolijk zijn, maar wel luidruchtig, wellicht toch een gemeenschappelijk kenmerk van de Spanjaarden. Vrolijk werd ik des te meer van de vele live muziek op straat, wat door de galm in de straatjes van alle kanten kwam, hetgeen het met name bijzonder maakte.

Mercado FelantixMercado de Felantix

Een dorpje met krappe weggetjes, hele krappe weggetjes. Allemaal eenrichtingsverkeer, dus de juiste weg vinden verdient al een universitaire studie op zichzelf. Daarbij zorgen dat je geen andere geparkeerde auto's een kusje geeft, want dan zit je in de penarie, tenminste, als buitenstaander, want geloof mij als ik zeg dat de auto's binnen dit dorpje elkaar al genoeg kusjes hebben gegeven, of meer een zuigzoen: blijvend resultaat.

Als je dan toch met je auto over het eiland aan het scheuren bent, maak een stop bij de bijzondere grotten die het eiland herbergt, denk aan de Cuevas del Drach (Drakensgrotten) of Cuevas del Hams als bekende opties, of rij door en durf een tocht door de Cuevas de Campanet aan. Die laatste heb ik zelf bezocht, met kleine groepjes en via smalle gangetjes ontdek je de een enorme verscheidenheid aan kamers.

Cuevas de Campanet

Naast het huren van een auto om het eiland te ontdekken, is het huren van een scooter een echte aanrader om Palma de Mallorca te verkennen. Belangrijk om te weten dat de oude stad een plek is waar lagen historie in elkaar overgaan als de jaarringen van een boom, van Gotische kathedralen tot Romeinse stadsmuren. Good to know: In de oude stadsmuur is het Es Baluard Museum gebouwd, dit museum der moderne kunst is absoluut de moeite waard.

Persoonlijk zijn de waanzinnige kusten van dit eiland, met die kunstige baaitjes, hetgeen wat me het meest bijbleef. Wil je dit optimaal beleven? Huur dan een dag een boot, en trek erop uit langs deze kusten en ga voor anker liggen in die idyllische baaitjes. Schuif aan voor Mallorcaanse tapas, en proost op het goede leven, want dat is waar Mallorca voor staat!

Viva Mallorca!