Uitje La Fortuna 🌴 en Arenal Volcano 🌋

3 november 2018 - La Fortuna, Costa Rica

Buenos días 🌞

Daar gingen we dan, donderdagochtend, weer goed bepakt als een stelletje pakezels, om een uurtje of 6, op pad naar La Fortuna, het kleine en pittoreske dorpje nabij de Arenal Vulkaan! Weer zoals altijd de bus naar San José om daar de bus richting La Fortuna te nemen. Een bus die ietsje minder comfortabel was dan de eerdere bussen door het land heen, wellicht doordat het aardig overladen vol was? 🤷🏻‍♀️

Goed, ook al zit klagen wellicht een beetje in ons bloed, ook nu kwamen we er! In het warme en klamme La Fortuna, waar we gelukkig maar een klein stukje hoefde te wandelen richting ons Arenal Hostel Resort, opnieuw een absolute aarader! Eventjes lunchen met fijne tonijnsalade, en daarna de hangmatten in!  Die heb je hier overal! Evenals een fijne swimmingpool met bar! Een resort is het zeker! Daarnaast is de Arenal Vulkaan de zand vulkaan van Costa

Eventjes bijkomen van het reizen 🌴

Goed, daarna op stap het dorpje in. Het is iets toeristischer, maar dat maakt het juist gezellig! We trakteren onszelf op een ijsje en genieten van het leven hier. Daarna viel ons oog op een chocolade museum, en voor we zelf echt doorhadden stonden we binnen voor een gratis tour en proeverij, daar zeggen we geen nee tegen! Een uiterst enthousiaste gids gaf ons wat interessante feitjes over de naam en het proces en we kregen allerlei soorten chocola te proeven, oeh la la! Daarna wordt je snel dorstig natuurlijk, dus een paar chocoladeshotjes met van alles en nog wat erin gingen er ook zeker in!

Dag 1: Chocoladetour! Met proeverij!

Hierna opfrissen en fijn avondje uit!

Trouwens, valt het op dat ik nu fotootjes in mijn reisverhaal heb toegevoed, leuk hè! Ik leer zoveel hier, waanzinnig! Bekijk wel het fotoalbum want hierin staan natuurlijk lang niet alle foto’s!

Goed, back to reality. Na een goed begin van de dag met uitstekend ontbijtje (omg, eitje, pannenkoeken en platanos 🍌) gingen we op stap voor een dagje avontuur! De 2 Volcano Day Tour. Het leuke aan zulke dagtours is dat je alles combineert en je tegelijkertijd zoveel nieuwe mensen ontmoet, een hele verrijking!

Goed, ten eerste de hike. Langs de Arenal Lagun (het meer) onhoog naar de lavarotsen! Verder kom je ook niet want dat is ter strengste verboden en praktisch onmogelijk zo stijl. Daarnaast is de Arenal Vulkaan de zandvulkaan van Costa Rica en is er dan ook grotendeels zand rondom. Niet echt ideaal te beklimmen.

De hike er naar toe was zwaar op een fijne manier, informatief en echt andermaal indrukweekend om jezelf zo door de natuur te bewegen! We hadden een leuke en slimme gids waar ik direct wel een klik mee had! En uiteindelijk kom je dan daar bij de lavarotsen en dan is het uitzicht prachtig, ook al was de top niet te zien door de immer aanwezige bewolking. Je neemt een momentje voor jezelf en beseft je weer nauwelijks waar je bent en wat je wel niet doet, maar het is indrukwekkend!

Eventjes bijkomen na wat uurtjes hiken

Goed, dan we weg naar beneden. Een stuk vlotter en relaxter, voor enkelen geen overbodige luxe haha. Na deze wandeling, want een echte hike was dit niet, kwamen we andermaal bij de Arenal Lagun. Hier mochten we zwemmen en ja, echt waar, de Tarzan in mij kwam naar boven!

What went wrong?

What went wrong?! Oh ja, ik zal ook weer enkele video’s toevoegen, zoals zeker van de hike en mijn innerlijke Tarzan, dus eventjes kijken!

Na de verfrissende duik, en ja, echt verfrissend en niet eens koud, was het tijd voor een welverdiende lunch. Je raadt nooit wat... Rijst met bonen! Niks mis mee en ging er zeker goed in na zo’n ochtend! Kon tijdens de lunch eindelijk eens Nederlands praten, wonder boven wonder. In onze groep was een Nederlands stel van begin 30, die een reis door Costa Rica en Panama maakte! Zij stonden aan het begin van hun hele maand reizen, ik al bijna op het eind, dus genoeg om over te praten! En eerlijk, zij waren de eerste Nederlanders die ik heb ontmoet hier. In mijn enthousiasme begon ik echter eerder in het Engels dan het Nederlands tegen ze te praten, ietwat aangepast ondertussen hier...

In de middag gingen we naar de andere zijde van de vulkaan, om het totaalpakket compleet te maken. Het was een middagje relaxed wandelen in een prachtige omgeving, vol schitterende flora en fauna. Ook een bezoekje aan de watervalkon er nog wel bij! Samen met mijn Nederlandse vriend van vandaag waagde we het erop! En wat is het waanzinnig om tussen deze overweldigende natuur als, want zo voel je je dan, klein mannetje te zwemmen. En deze duik was ook uiterst verfrissend, maar niet het verfrissend van eerder vandaag, maar gewoon onmenselijk koud! Wel absoluut de moeite waard!

Onderweg naar de onmenselijke kou

Snel een handdoek om, droog shirtje aan, en door! Echt koud is het niet daarna, want ja, je loopt in het regenwoud met 30 graden. We komen nog langs 2 hangingbridges, die mooi waren, maar ik snap goed dat Monteverde de plek numero 1 is voor de hangingbridges! Wel natuurlijk genoten, en fotootje met mijn favoriete gidsje, en door!

Met mijn favo gidsje Augusto!

Please notice dat ik op de foto sta met een iets te fleurige en natte outfit met een kop natte haren, wie had dat gedacht!

We vervolgden onze wandeling richting de daadwerkelijke vulkaan weer. Tussendoor enkele plaatjes genomen van allerlei kikkersoorten die je overal ziet. Waanzinnig hoe de natuur zich zo ontwikkelt dat dit hier gewoon leeft!

Hierna kwamen we toch wel tot een hoogtepuntje van de dag, een lust voor het oog, die alleen wij als stelletje mazzelpikkies weer te zien kregen, een zonsondergang, nabij de vulkaan, zonder bewoling die het pracht en praal der natuur afdekt. We keken een half uur maar deze zonsondergang, want ja, dan is de zon ook daadwerkelijk onder, maar je kan hier werkelijk voor uren en uren naar kijken!

Arenal Volcano

Ook hier geldt, bekijk de video’s die ik later toevoeg zeker! Vanuit diverse standpunten prachtige beelden!

Met dit overweldigende beeld op ons netvlies gegrifd gingen we heerlijk bijkomen van deze lange dag bij de enige echte natuurlijke hotsprings, typisch voor de regio hier. Een idyllisch sfeertje, in het donker met kaarsjes en een Costa Ricaans drankje, in de natuurlijk hitte van het water, opgewarmd door de lavastromen van de Arenal Vulkaan. Als toetje kregen we, en daar kon ik natuurlijk de hele dag al niet op wachten, een natuurlijk vulkaan moddermaskertje! Eerlijk gezegd, zo gek nog niet! En een zacht huidje gegarandeerd! Geen foto’s hier want het is simpelweg te riskant je mobiel mee te nemen in de hotsprings, maar dat maakte ons helemaal zen 🧘🏻‍♂️

Wel bedacht ik me of zo’n moddermaskertje het wellicht goed doet m.b.t. het Sinterklaasfeest? Doet de mens iets relaxen...

Goed, oke dat zeg ik echt te vaak, maar goed, nee, niet goed, uhm, enfin, hierna we werden we keurig bij ons hotel afgezet, waar we ons snel even opfriste, met een heerlijk HETE DOUCHE! Ja, geen van jullie kan zich voorstellen hoe blij ik daarmee ben na meer dan 5 weken enkel lauwe douchjes en flutstraaltjes te hebben gehad. Maar goed, neee, enfin, daarna fijn hapje eten en goeie drankjes als perfecte afsluiter!

Wraps en pasta, avondje genieten!

Eventjes een deal met Franzi, zodoende zowel goddelijke pasta als een top wrap! Ja, ik hou van goed eten, dus dit vond ik even de moeite waard, oeps!

Op dit moment is het zaterdagochtend, lig ik in het zonnetje, met een kop koffie, mijn verhaal te schrijven, in ultieme rust. Alhoewel, op dit moment bedenk ik me ineens dat ik nog slechts een kwartiertje heb om mijn spullen in te pakken...

Lijkt me een goed einde! Dit was mijn laatste echte weekendje weg hier... en over een week zit ik thuis, hoogstwaarschijnlijk iets typisch Hollands te eten, zonder rijst! Het is allemaal dubbel. Ik geniet hier echt met volle teugen en wil dit niet kwijt, maar anderzijds was dit goed voor mijn eerste echte reis, er staat me nog veel meer te wachten en ik kan niet wachten belangrijke personen weer te zien ❤️

Tot snel!