Route 66, Grand Canyon en Lake Powell

23 maart 2020 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Vanuit het winkelparadijs Phoenix in de Valley of the Sun trekken we door naar een ander stukje Amerika, een stukje Amerika wat nog neigt maar authentiek Amerika, namelijk het stadje Flagstaff, gelegen aan de ooit zo massaal bereden Route 66.

Route 66 FlagstaffRoute 66

Wanneer je door Arizona trekt, kijk ik met terugwerkende kracht naar de Spaanse invloed, die er vanuit de historie nadrukkelijk is. Ook in de hedendaagse tijd is er grote invloed van deze Spaanse cultuur, met een bevolking waarvan bijna 20% van Spaanse afkomst is, en die de staat doordingen van de Spaanse en Mexicaanse tradities.

Flagstaff zelf is is een relatief rustig en vredig stadje, met gezellige pleintjes en parkjes. Er is nog steeds veel terug te zien van de kern van hun (lokale) economie: de houtindustrie. De ligging van Flagstaff is perfect daarvoor, daar de omgeving dichtbebost is. Ook goudzoekers kwamen in deze omgeving op zoek, aan de rand van de Humphrey's Peak, een andere peiler van de rijke natuurlijke bronnen, hetgeen de economie ook een boost gaf.

Flagstaff, heel gezellig wel hoorWelcome to Flagstaff (keep smiling)

We laten Flagstaff achter ons en gaan dan echt naar wellicht wel een van de meest genoemde bucketlist plekken ter wereld, the one and only Grand Canyon! Hiervoor moesten we wel nog even een kleine 5 uur rijden, op zichzelf te doen zou je zeggen. Het puntje van aandacht was echter dat we onze Grand Canyon ervaring maximaal wilde ervaren. Zodoende hadden we een waanzinnige helikoptertocht in het vooruitzicht, om 8:00 uur...

Goed, Amerika ziet er in het diepdonker van de nacht ook schitterend uit, en we waren keurig op tijd bij het dorpje dat als gateway diende voor de Grand Canyon. Wat doe je dan om 7:00 uur in de vroege ochtend? Juist, ontbijten. Zo goed als tentjes waren gesloten, vanuit kapitalistisch oogpunt (en dat is toch wel Amerika-eigen) niet tactisch, dus waagde me ons maar aan een McDonalds ontbijtje. Nu ben ik écht geen heilig boontje m.b.t. voeding (ook al hou van divers en gezond eten), en is een Maccie op zijn tijd lekker, bij deze McDonalds waren ze nog niet zo into the breakfast, om het eufenistisch uit te drukken. De koffie was wel lekker!

Dit bovenstaande verhaaltje was verder verre van belangrijk natuurlijk. The real thing starts now!

Brother and sister vibesDit. Was. Zo. Waanzinnig. Vet.

We wachten, en we wachten, en we wachten...
maar toen mochten we echt! Langs de platformen naar onze helikopter, snel erin, vamos!

Vamos!

Het in 1919 geopende Grand Canyon National Park is onwerkelijk. Het is groots, maar zo gedetailleerd mooi. De verschillende rotslagen accentueren de erosiekracht van de kolkende Colorado River gedurende duizenden, zo niet miljoenen jaren.

View

De helikoptervlucht start met veelal simpel bos, eindeloos uitzicht vol bomen, bomen en bomen... En dan ineens is het er, die immense canyon die tegen de 2 kilometer diep is, uitgeslepen door het brute water, maar tot in detail overgebleven in het gesteente. Het is zo overweldigend, dat het nauwelijks te bevatten is. Sterker nog, je vertrouwt je eigen zintuigen nauwelijks.

Totaal geestelijk in beslag genomen door deze canyon, gaan we het van een andere kant bekijken. We gaan met (roze, ja echt roze) jeep langs de randen van de canyon. We zien vele details en leren veel over de flora en fauna door onze razend enthousiaste gids, werkelijk onvergetelijk.
Iedereen die de machtige Grand Canyon op zijn of haar bucketlist heeft staan: make your dreams come true!

Happy travel familyTravel family

Hierbij moet ik wel vermelden, vergeet de andere canyons in deze regio niet. Daar later meer over.

Na alle indrukken van afgelopen dagen, is het tijd om ergens even 2 dagen op adem te komen. Dat natuurlijk wel in een omgeving vol natuurlijk schoon, lekker aan het water, met een fijn zonnetje. Waar doe je dat toch op berijdbare afstand? Juist, Lake Powell!

There we are: Lake PowellThere we are: Lake Powell

Lake Powell is ontstaan door het plaatsen van een dam in de Glen Canyon. De dam heet dan ook, how surprising, de Glen Canyon Dam.

De Glen CanyondamImponerende dam die een schitterend meer deed ontstaan

Je kan je afvragen, en dat deed ik, waarom de naam van het meer dan Lake Powell is. Dit is uiteindelijk vrij logisch te verklaren. De eerste man die de Colorado River verkende en doortrok droeg de naam Wesley Powell, dus vul zelf maar in waar de naam van dit meer vandaan komt...

Rondom Lake Powell is het voornamelijk even een dagje relaxt genieten en alle indrukken even binnen laten komen. Dit soort dagen zijn echt heerlijk, en na zo'n dag kan je weer volle bak door, op naar de volgende overweldigende stops, want dat is een ding dat zeker is in de VS.

Eerst trekken we over het meer de canyon zelf in. Mooi om te zien zijn de kleurverschillen op de wanden van de canyon. Het geeft aan hoe groot de hoogteverschillen van het water wel niet kunnen zijn. In ons geval stond het water laag, en is het goed mogelijk dat het water enige tijd later meters hoger staat.

Bijzondere canyonFascinerende kleuren en gesteentes

Hiermee komt er ook een einde aan ons verblijf aan Lake Powell. Next stops: Bryce Canyon en het bruisende Las Vegas.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl