Streets of San Francisco

25 maart 2020 - San Francisco, California, Verenigde Staten

"Drink coffee, do stupid things with more energy..."

"Real friends know how to make your coffee"

"Say yes to coffee!"

Op een of andere manier vielen de vele quotes m.b.t. koffie me op in deze stad, San Francisco.
Wellicht logisch ook, want Amerikanen zijn echte werkpaarden. Een significant verschil in cultuur: Wij Hollanders werken om te leven, Amerikanen leven om te werken. De "American Dream" is er eentje die vele tot de verbeelding spreekt, maar het opbouwen van een startkapitaal is zwaar.

We zijn dus zoals gezegd in San Francisco, voor de meeste mensen bekend van die grootse, rode brug, het befaamde eiland Alcatraz, en de term "Streets of San Francisco". Zo ook voor mij, dus toen we na een rit tussen de "Franse" wijngaarden die machtige brug op zagen doemen, begon het toch weer te kriebelen, wat zou deze stad ons brengen!

YES! We made itLucky us...
...want j
e moet geluk hebben om de Golden Gate Bridge in haar volle glorie te bewonderen     Golden Gate Bridge

We dumpen gauw onze spullen, na een licht chaotisch ritje door de tot de verbeelding sprekende straatjes, in een al even tot de verbeelding sprekend hotelletje. Een hotelletje in de zo bekende Victorian Style of San Fran. Een mooie ervaring, want een appartementje in een soortgelijk pand kost al gauw 1,5 miljoen tot 2 miljoen US Dollar. Ik ben bang dat dat er voor mij voorlopig niet in zit, voorzichtig gokje...

Victorian Style San FranHeerlijk verdwalen in deze straatjes rondom Alamo Square

Er is nu eenmaal een hoop te doen in zo'n wereldstad, dus waar begin je? Je gaat wat ronddwalen in deze stad, die daar zich bij uitstek voor leent. Het kent namelijk zoveel subtiele plekjes. Ik was nog maar net 16, en keek dus natuurlijk nog anders op bepaalde zaken, maar met mijn blik van nu, zou ik er gerust dagenlang kunnen rondstruinen, mensen spreken, foto's maken van lokale kunst en de kleine situaties beschrijven.

Arts of San FranArts of San Fran

Dat terzijde, want ook als 16 jarige puber keek ik mijn ogen uit. Of het nu de Golden Gate Bridge is of het Financial District, het is toch imponerend. Wel hadden we het voor het eerst deze reis echt een beetje koud, want die wind... niet te harden! Het zorgt ook voor een bijzondere wisselend weerbeeld in de baai waaraan San Francisco ligt. Van een lucht zo blauw als op een tekening tot een mistig, guur beeld als uit een middelmatige B-film kan hier binnen een kwartiertje gerealiseerd worden.

"What the f*ck, Golden Gate Bridge gone"Huh?! Waar de f*ck komt dat ineens vandaan?

Even in lichte versnelling door wat hoogtepuntjes van deze stad heen fietsen (fietsen is overigens een aanrader om deze stad te ontdekken!).

Fisherman's Wharf
Natuurlijk kan Fisherman’s Wharf niet ontbreken in dit lijstje. Het is een van de populairste dingen om te bezoeken in San Francisco. Je vindt de Fisherman’s Wharf bij pier 39. Er zijn hier veel winkeltjes te vinden en ook genoeg restaurantjes, veelal met vis. Vergeet daarnaast zeker niet langs de zeeleeuwen te lopen. Die liggen altijd op pontons in de haven te chillen.

Pier 39Pier 39 met de zonnende zeeleeuwen

Op zoek naar een plekje voor een familiekiekje? Zelfs daar is aan gedacht!  Een en al liefde

Union Square & China Town
Ook deze twee highlights mag je in San Francisco eigenlijk niet missen. Bij Union Square vind je bekende winkels als Macy’s en een grote Nike store (te gekke winkel, zeg ik als echte Adidas man). Vele steden kennen een Chinatown, maart die in San Francisco is toch wel een van de bekendste. De straatjes zijn vooral gevuld met oosterse winkeltjes en zoals je misschien al verwacht zijn de Aziatische invloeden van buiten al goed zichtbaar. Het wijkje hangt vol met lampions en ook de huizen zijn kleuriger dan ergens anders.

Pak de tram
De trams in San Fran zijn een hoogtepunt op zichzelf! Deze typische trammetjes rijden door de stijle straten van San Francisco, veel te zien en geen spierpijn! Keerpunt: vele mensen komen op dit idee en het is vaak vrij druk. Ben je een Jantje Ongeduld, spot ze dan terwijl je de kuitspieren traint.

Streets of San Francisco

Alcatraz...
De puntjes suggereren al het een en ander... Wanneer je in San Francisco bent, mag je niet weg voor dat je een bezoekje hebt gebracht aan Alcatraz.
Of het mag of niet, je kan wel weg, en wij zijn het levende bewijs. Aan te raden is enkele weken van tevoren te boeken, maar wij zijn dat door het overweldigende Amerika vergeten en stonden dus met onze mond vol tanden in San Francisco... Een goede reden terug te gaan. 💭

Meeuwen en Alcatraz: San Fran in een notendopAlcatraz op afstand, met de meest geziene dieren van San Francisco, de meeuwen

USS Pampanito
Vaak een vergeten, maar absoluut interessante plek te bezoeken in San Francisco is de USS Pampanito, een onderzeeër die dien in de Tweede Wereldoorlog, en sinds 1982 open staat voor bezoek. De USS Pampanito werd hiervoor uitgekozen omdat het schip zich in een uitstekende staat bevond doordat men het ook na de oorlog goed was blijven onderhouden. Gelegen nabij de Fisherman's Wharf is het vrij eenvoudig te bereiken.
De USS Pampanito kreeg een reputatie door zes Japanse schepen te doen zinken en anderen zwaar te beschadigen.

Spot niet met meNiet spotten met me

Hollandse glorie in San Fran
Voor wie heimwee heeft naar ons koude kikkerlandje moet naar het eind van het Golden Gate Park lopen. Of rijden, aangezien het park nogal groot is. Hier vind je namelijk een echte Hollandse molen bij de John F. Kennedy Drive. Inclusief tulpen als je geluk hebt. Verder kun je als je hier bent even naar het strand doorlopen voor een korte strandwandeling. Een fijne onderbreking in het drukke leven, en de voor ons intense reis.

Hop On Hop Off
San Francisco is een grootse stad, moeilijk om enkel te voet of per tram te bereizen. Ook de auto is niet ideaal door de chaotische gang van zaken op straat. In deze steden is de Hop On Hop Off bus een ideaal vervoersmiddel. Ik ben niet echt van de georganiseerde zaken, maar de verschillende buslijnen komen langs alle hoogtepunten en je krijgt interessante achtergrond informatie van de omgeving, en dat van een livegids.

Gids Kenneth staat me nog bij, een typische Amerikaan met migratieachtergrond die, zoals ik al in de inleiding schreef, leeft om te werken. Hij woont ver buiten de stad, omdat in de stad leven simpelweg onbetaalbaar is. Hij werkt 6 dagen, waarin hij veelal slaapt in de bus, op het kantoortje, of op straat. Die ene dag per week gaat hij terug naar zijn familie. Toch wel heftig, dat een man die je toch inschat als weldenkend, toch op zo'n manier zijn leven moet leven. Hij lacht ietwat als een boer met kiespijn als we het erover hebben. Ik geef hem een stevige hand, wens hem het allerbeste en veel geluk. De rest van de dag denk ik meer en meer over "The American Dream".

Al met al: Zo enthousiast als ik was over San Diego, zo enthousiast ben ik ook over San Francisco. Twee steden die totaal niet te vergelijken zijn, maar ze hebben iets speciaals. Ik kan alleen maar zeggen: tot ziens! 🇺🇸

Skyline of San Francisco