Ik voel me meer en meer thuis!

1 oktober 2018 - Heredia, Costa Rica

Hey jullie in de kou!

Om daar eventjes mee te beginnen, dat is iets waar ik soms toch beetje jaloers op ben, want het is waanzinnig warm hier, en met name benauwd warm, ook al is het hier nu middag en schijnt de zon volop.

Gelukkig is er buiten genoeg schaduw die enigszins verkoelt, want binnen is het nu een drukte van jewelste. De hele familie hier aan het schoolwerk aan de keukentafel, zwetend en puffend.

Back to my life here. Na een drukke eerste dag, was domingo (zondag) een rustige. Vond ik verre van erg, zo kon ik wat proberen bij te praten met de familie en zelf mn eigen (zelf)studieboeken Spaans erbij pakken om beetje bij beetje alvast bij te leren voordat de daadwerkelijke lessen starten (voor oud-leraren die stiekem meelezen, ik kan het dus wel, zelfstudie!!).

Vandaag, lunes (maandag) was dan wel eindelijk de dag waarop ik wachtte: de omgeving verkennen en nadere informatie krijgen over mijn Spaans lessen.

Marcela, mijn algehele vrijwilligers/studenten begeleidster, nam mij en een andere vrijwilliger/student (die uit mijn favoriete landje (zucht) Frankrijk komt, maar ze viel alleszins mee) mee voor een rondleiding door Heredia, het grote centrum, ongeveer een kwartiertje van San Joaquin. Hier vind je alles wat je nodig hebt! En het is een veilige en bovenal hele gezellige plaats om eens een vrije middag of avond te besteden!

Eerlijk gezegd was dat al heel fijn om enkele uurtjes eruit te zijn, nieuwe omgeving, nieuwe ideetjes! Naast alle informatie en tips ook gezellig met zijn drietjes gelunched, lekkere pasta met heerlijke brood erbij. Keer wat anders dan de rijst met kip en bonen die ik, ben ik bang, nog veelvuldig voorgeschoteld zal krijgen (typisch Costa Ricaans). Het eten hier is wel gewoon goed!

Het is fijn om alles een keer te doen onder begeleiding van Marcela, zo weet je precies wat te doen en hoe het werkt, en dat is handig hier. De bussen als voorbeeld. Het systeem is opzich prima, maar op tijden moet je je niet te veel focussen. Ergens om het kwartier komt de bus wel, of niet, en dan komt hij een kwartiertje erna, alles komt goed joh!

Heredia zelf is niet enorm groots, maar heeft alles wat je nodig hebt. Heredia is en blijft het kleine broertje van San José, maar wel het lieve en toegankelijke broertje, meer dan San José zelf.

Je hebt er leuke gezellige parken, leuke straatjes en aantrekkelijke eettentjes! Je kan er heerlijk rondlopen en genieten van alles wat anders is dan in “onze” wereld! Ik neem jullie nog een keertje mee in deze wereld met wat beelden als ik zelf een middagje erop uit ga!

Schitterend aan Heredia is dat het op een heuvel ligt, waardoor je vanuit diverse straatjes een prachtig uitzicht hebt over San José en de bergketens eromheen, zelfs met die onheilspellende bewolking die de bergen doet verdwijnen...

Mijn mede-studente komt hier vanaf vandaag dagelijk, zij geeft gedurende 2 en een halve maand hier Engels les (Huh? Meen je? Een Française die Engels kan? Ja.)

Ikzelf niet, ik krijg mijn lessen in San Antonio, ook pak ‘m beet een kwartier met de bus, maar kan ook een half uur zijn werd me verteld.

Ik heb ook eindelijk mijn rooster! Iedere dag van 13:00 uur t/m 15:30 uur, zelfstudie thuis, en vrijdagen van 9:00 uur t/m 11:30 uur. Perfecto! Zo kan ik vrijdagmiddag op stap voor eventuele weekendtripjes die ik wil maken, dan wel alleen, dan wel met mijn mede-studente van vandaag, dan wel met andere studenten! Dat zie ik vanzelf de komende dagen.

Ik ga verder wat Spaans doornemen vanuit mijn zelfstudie, wat Spaans improviseren voor een leuk gesprek met de familie en verder nog wat relaxen, want dat mag natuurlijk ook allemaal!

Ik hou het nog wel eventjes vol hier!

Saludos a la familia y adios amigos 💋