Een weekendje Monteverde

15 oktober 2018 - Monteverde Cloud Forest Reserve, Costa Rica

Hey luitjes,

Leuk dat jullie weer even een kijkje nemen in mijn leventje hier 12000 km verderop!

Dit weekend waren we, met een subtiel groepje, een weekendje naar Monteverde. Geen strand, geen overweldigende zon, maar hoog de bergen in, naar het nevelachtige, maar bijzondere regenwoud in optima forma!

Het klinkt allemaal weer idyllisch, en dat is het ook! De reis begon echter niet zoals gehoopt... 2 van de 5 moest de reis opgeven in San José (waarvandaan alle bussen naar alle uithoeken vertrekken).

Emilie was haar portemonnee, met vette inhoud, alle bankpasjes en sleutels van haar gastgezin, verloren en was niet in staat mee te gaan...

We gingen nog op zoek bij het busstation naar de bus en we vonden de juiste bus met juiste buschauffeur! We gingen snel de bus in en nog even zoeken, niks gevonden... en tot overmaat van ramp kwamen we de bus, als het aan de buschauffeur lag, niet uit zonder te betalen! Uh hallo, betalen? Voor een minuutje zoeken? 1, 2, nou nee... Een discussie met het beste van mijn geleerde Spaans, samen met mijn Franse mede-studente, leverde in eerste instantie niet het gewenste resultaat, maar met wat hulp van omstanders en brutaliteit konden we uiteindelijk toch de bus uit...

Sophia, die geen geld kon pinnen vanaf haar rekening, en dus geen geld had, besloot daaropvolgend Emilie trouw te blijven. Zodoende gingen we het daadwerkelijke weekendje in met z’n 3tjes!

We moesten weer op zoek naar een nieuw busstation, want zo’n beetje iedere bestemming heeft haar eigen busstation in San José. Het is busstation “Terminal 7-10”. Een nieuw, fris en fruitig en mooi busstation, eigenlijk beetje de tegenpool van de stad waarin het zich bevindt.

San José is druk, niet al fris en fruitig en een puinhoop. Natuurlijk heeft ook deze hoofdstuk lichtpuntjes en enkele schitterende plekjes, zoals de oude kerk, en de omliggende parken. Verder is het we een hele ervaring een tijdje in deze stad te zijn, want het doet je beseffen dat San Joaquín daadwerkelijk een van de betere wijken van Costa Rica is!

Goed, daar gingen we dan, met z’n 3tjes, op reis naar Monteverde!

Een lange reis, vol met vertragingen, helse regen, spannende wegen en immense uitzichten! Tenminste, uitzichten enkele tot aan 6 uur, als de avond start, is het spontaan donker, en dan heb ik het niet over het stadse donker zoals wij dat kennen, maar echt pikkedonker!

En de busreis, die duurde en duurde maar...

Eenmaal een keertje om half 9 aangekomen in de avond, beland je direct met je neus in de boter, of beter gezegd, met je neus in de modder! Veel regen gehad en sommige wegen zijn in dit berglandschap nogal lastig om mee te dealen! Wel direct een schitterend beeld in het donker, benieuwd wat dat brengt de volgende dag! Een pizzaatje en een drankje verder die avond (het mag als je de hele week rijst eet!) maar fijn het bedje in, vol verwachting van het weekend!

Volgende dag alles geregeld voor de tripjes! De typische hangbruggen en een waanzinnige zipline excursie! Maar goed, eerst goed voorbereiden, oftewel, het buikje vullen. Een ontbijtje met pannenkoeken en fruit doet het dan altijd goed!

Dan op stap. Stap 1: Hangbruggen des Monteverde!

Waan-Zin-Nig! Echt je wandelt letterlijk door de jungle en ziet de flora en fauna in optima forma! En die bruggen, klasse! En ze wiebelen zo fijn... 🙈

Een mooie wandeling van een kleine 5 kilometer, en voor je het weet of het voorbij! Met de regen viel het mee, enkel gespat, maar dat hoort er stiekem ook wel weer bij!

Daarna nog even de Hummingbirds en Kolibrie tuin in. Had ik nog even bij deze excursies erbij gelult. Echt leuk te zien, wat een fantastische kleuren bij elkaar!

Dit alles zien jullie in de fotogalerij uiteraard!

Tussendoor terug naar ons ho(s)tel, Hotel Cabinas Vista El Golfo, een echte aanrader! Ze helpen je met van alles vooruit en heerlijke ruimtes te relaxen!

Daarna begon het echte avontuur... stap 2: de ZIPLINES! Wat een ervaring!

7 ziplines, 2 Superman Lines en de Tarzan-Swung! (50 meter de diepte in duiken, vrije val ten top!)

Onbeschrijfelijk... Eerste ziplines spannend en voor je het weet sta je daar, voor de langste zipline van Midden- en Zuid-Amerika, en daar ga je dan, als Superman zwevend over de jungle! Het is niet met de juiste woorden te omschrijven voor jullie, maar je voelt je werkelijk één met de natuur, als een vogel zo vrij, en als een verzopen kat zo nat, want ja, nu regende het, echt.

Oh ja, en die Tarzan-Swung, dat IK dat zou doen, hemeltje lief, ik schijt al in mijn broek als ik de daken bij ons thuis schoon moet maken, maar je voelt je even boven alles uitstijgen, wat een beleving!

Ook hiervoor geldt, zie de foto’s!

Een hete (ja gelukkig zijn die hier in Costa Rica nog wel!) douche en wat relaxen verder maar weer de downtown in van Santa Elena, hartstikke gezellig hier! The Treehouse Restaurant is een echte aanrader. Goeie sfeer en, belangrijk in een restaurant, uitmuntend eten. Wat drankjes daarna verder maar eens het bedje in, het was een lange maar bijzondere dag!

Dag erna weer vroeg wakker, dat blijft toch maar steeds hier, maar rustig aan, kopje thee gehaald, in het zonnetje wakker worden in de relaxruimte met schitterend uitzicht (in mijn hangstoeltje zoals je ook ziet in de foto’s!)!

Daarna ontbijtje meepikken. Vandaag eitjes met toast, daar zeg ik geen nee tegen! Zoals ik al zei, Hotel Cabinas Vista El Golfo is een echte aanrader!

Daarna op stap, de downtown en de omgeving beetje verkend, beetje rondgeneusd in de winkeltjes en een goede, typische en met name uiterst voedende Costa Ricaanse lunch naar binnen gewerkt, om vervolgens weer de bustocht richting San José te ondernemen! Een bustocht waarbij we de spannende wegen nu daadwerkelijk onder ogen zagen ipv in het donker bidden op een goede afloop. Eerlijk gezegd weet ik niet of het aanschouwen van de route een beter gevoel gaf... wel schitterende uitzichten en soms liet de regen zelfs een zonnestraaltje toe wat soms een magisch beeld gaf! Verder was het weer lang hangen en lui zijn gedurende deze dikke 5 uur weer 🙄

Goed, uiteindelijk weer thuis gekomen! Daar lekker relaxen want de hele familie is op een verjaardag! Een verjaardag van de kleine Santiago, neefje van de familie! Echt een schatje, al is hij enkele keren per week één van mijn wekkers ‘s ochtends! Dat is wanneer ik dit nu schrijf, dus daar stopt deze beknopte samenvatting van dit bewogen weekendje!

Dikke kus en tot snel!