São Paulo en Riooo de Janeiro 🇧🇷

25 februari 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

Joehoe,

Zoals jullie weten ben ik in de 15 miljoen mensen tellende stad São Paulo! Een stad vol tegenstrijdigheden en verschillende wijken.

Maandag was het tijd voor Avenida Paulista, de grootse en machtige winkelstraat van São Paulo, samen met het historisch centrum toch wel waar de stad bekend om staat. Deze straat typeert zich door overweldigende gebouwen, enorme shopping malls maar tegelijkertijd de vele straattentjes, kleedjesmarkten en parken. Ik zei toch, tegenstrijdigheden.

Mijn idee was hier eventjes naar toe te gaan, het werd echter de hele dag!

Je wandelt van winkelcentrum naar park, en van park tot een kleedje met mijn verslaving in overvloed, armbandjes en sieraden. Dat hou je echt een hele tijd vol! Zeker als de mensen open en vriendelijk zijn, de parken fabuleus en de winkels luxueus.

Een van de vele mooie parken, alsof je even in de vrije natuur bent!

Echt, de parken zijn echt een stukje georganiseerde rimboe in het centrum, park Ibirapuera voorop en de winkels, tja... hoe lekker is het als ik niet eens hoef te twijfelen of ik dat leuke shirtje zou halen, want €200,- gaat mij toch net te ver...

Daar de grote overvloeden aan lekker eten is dit maar een stiekeme cheatday geworden, want je wilt van alles proeven natuurlijk!

Tot laat in de avond nog in deze imponerende straat gebleven, veel mensen gesproken en simpelweg gerelaxt, een prima dagje dacht ik zo.

Terug wandelend, na de heenweg de metro gepakt te hebben (vind ik persoonlijk altijd mooi om het openbaar vervoer te gebruiken, zoals de mensen zelf ook doen), kom ik langs diverse wijken met allemaal 1 overeenkomst: graffiti.

Olifant! You see?

Van kleine dingetjes tot grote kunstwerken, alles zie je er. Net als de meest bijzondere kleine winkeltjes en eindeloos veel bloemententjes voor het enorme kerkhof van de stad.

Streetart en bloemen, o-ve-ral

Laat in de avond duik ik het bedje in, op naar een nieuwe dag! Een dag die startte met een weer langer ontbijt dan ik vooraf plande door het ontmoeten van een Italiaan en het ouwehoeren met de medewerkers van het hostels. Hierdoor ging ik pas tegen de middag op pad, maar ach, het is ook een beetje vakantie he!

Het historisch centrum met als hoogtepunt, dat was het belangrijkste doel. Stukje metro, stukje wandelen door diverse straatjes en parken.

Denk aan het Dali park, met diverse beelden van de beste man.

Dali!

Soms, even eerlijk zijn, half verdwaald en puffend van de hitte, maar toch deze stad ervarende kom ik aan bij de kathedraal. Het is een plek waar ik een half uur alleen maar de talloze details in dit wonderschone plaatje heb zitten bewonderen, en tussendoor beetje mensen aan het kijken was.

Kathedraal de São Paulo

We vervolgen de wandeltocht langs diverse straatjes terug naar de Avenida Paulista, waar ik gisteren ook was. Ik verlaag mezelf tot niveau Starbucks om wat huishoudelijke zaakjes te regelen onder het genot van een goede koffie en wat kleine broodjes en een bak Dulce de Leche (hihi).

Die avond in het hostel gerelaxed met de Italiaan en wat werknemers en nog een salade naar binnen gewerkt (#healthyboy) om vervolgens, weer enigszins laat, het bedje in te duiken. De dag erna stond mijn reis naar het bruisende Rio te wachten!

Een ontbijt met dezelfde broodjes en Dulce de Leche als mijn snack een dag eerder en een Engels sprekende Uber chauffeur maken mijn ochtend geslaagd en ga dan ook vrolijk aan boord van mijn korte vlucht naar Rio de Janeiro. Ze vrolijkte me nog verder op toen ik een bak koffie met wat vegan cookies kreeg, en ja, die waren best te eten.

Eenmaal in Rio een hoop gedoe met het vinden van een Uber, en dus eerst een hapje eten, op zijn Braziliaans! Een buffetvorm, en rekent u maar af per 100 gram. Zodoende eindelijk eens veel groenten! 🤝

Hierna werden buiten ongevraagd mijn schoenen gepoetst, en had ik uiteindelijk een vriendelijke Uber chauffeur.

We gingen op pad, hij een heel Portugees verhaal lullen, om er vervolgens achter komen dat ik er geen bal van snapte. Waarom hij dacht van wel? Had 2 zinnetjes uit mn hoofd geleerd hihi.

Halverwege de rit besloot hij de auto te stoppen midden op de snelweg op een ...vlak, met de vraag waar ik eigenlijk heen moest... Keep smiling, en met wat gezoek kwamen we er!

En dan denk je er te zijn... ik had een Uber besteld, betalende met Credit Card omdat ik niet genoeg cash had. Komen we goed en wel aan, wil hij cash! 🤷🏻‍♀️

Samen naar een ATM, cash gefixt en betaald, heel fijn.

Na inchecken in mijn hostel vol gezelligheid 24/7 zoek ik snel het strand op! Daar ontmoette ik Dustin en Rio (in Rio haha! #flauwmaarwaar), het stel uit Foz do Iguaçu. We blijven op het strand, doen drankjes, maken wat wandelingetjes en kijken naar het strandvoetbal, een echte competitie hier!

Strandwandelingetjes

Een hapje eten, en nog weer drankjes bij een bar aan het strand met wat livemuziek en de eerste dag hier vliegt alweer voorbij 💭

De tweede dag lekker buiten ontbeten met een Israëlische, lekker rustig aan, helemaal in de vakantiestemming!

Goed, mijn eerste volle dag in Rio, wat te doen? De Suikerbroodberg natuurlijk! Onderweg begon het meer en meer te regenen maar het weerhield me niet. Eenmaal aangekomen merk je de grootsheid van deze berg pas echt!

De kabelbaan van de Suikerbroodberg

Een kabelbaan brengt je in 2 korte ritjes naar de top. Halverwege is er een stop op de Urca berg, met eveneens een mooi uitzicht! Hier een aardappelbroodje met kaas gegeten (Braziliaanse keuken voila) en door naar de top!

Op de top was het droog, maar bewolkt. Gelukkig had ik de tijd om te blijven hangen even en wisselende wolkenpakken wisselde elkaar af, hetgeen ook mooie plaatjes opleverde!

Shinen

Nog een Açai Bowl (wederom Braziliaans) en dan weer naar beneden. Daar weer geïmponeerd naar de stijle wanden van deze rots kijkend neem ik een Uber naar het historisch centrum, met als hoogtepunt de meest bijzondere kathedraal die ik ooit gezien heb, ik zou zeggen, bekijk de foto, die zegt genoeg over de bijzondere architectuur.

De architectuur is wonderlijk vorm gegeven

Wat rondwandelen langs het drukke en diverse centrum om vervolgens met een koffietje mijn bezoekje hier af te sluiten en in de avond terug te gaan naar de levendige wijk Copacabana, want eenmaal donker is het centrum niet meer zo gezellig. Ik werd al meerdere malen achterna gezeten door wat mensen, je voelt je toch niet helemaal op je gemak.

Eenmaal weer in Copacabana nog heerlijk mijn tijd genomen voor een heerlijk stukje vlees, met, op zijn Braziliaans, een bak rijst, friet en bonen!

De dag erna weer bij tijds op voor een dagje naar diverse (persoonlijke) hoogtepuntjes van deze stad en dit land.

Ontbijtje wederom met mijn Isrealische vriendin en daarna weer een eigen dagindeling, so be it.

Samen met een groep Polen (wel gezellige gasten) ging ik op stap, met als eerste stop Estadio Maracana! Wat een voetbaltempel wederom, en wat een immense historie kent dit stadion!

Maracana in optima forma

Na wat fotootjes in de brandende zon het kleine stadionmuseum in, daar waar ik, op deze perfecte dag, niet zulk goed nieuws kreeg: Ik ben gescamd. Mijn creditcard werd zodoende geblokkeerd, en verder moest ik het maar uitzoeken, en oh ja, ook €125,- armer... Heel vreemd allemaal want ik heb mijn zelf nog, geef hem nooit zomaar af, en heb er altijd oog op, maar ook dan is er altijd nog een opening te vinden... Allemaal ervaring zeggen we maar! Voor menigeen, wees gewaarschuwd!

Krijgers van eerdere jaren

Goed, wetende dat ik altijd contant op zak gaan we verder, verder naar The Real Carnaval Experience. Het deed zijn naam eer, want het was een echte beleving. Van de enorme werkplaatsen met uitleg over hoe groot de competitie is binnen de groeperingen (met hele divisies en al) tot aan historisch oogpunt en daadwerkelijk in een echt Braziliaans Carnavalspak gehezen worden en de Samba dans aangaan! Zo ook ik, ja echt! Al was de dans een beetje een slap aftreksel van de echte Samba, maar dat laten we ook maar mooi de dames doen!

Ben ik dit? #hellup

Na een uitgebreide lunch door naar de CBF, de Confederation of Brazilian Football. Hier bevindt zich eveneens een mooi museum met de complete historie van het Braziliaanse voetbal, zowel mannen als vrouwen.

Confederation of Brazilian Football

Tussendoor zien en leren we veel over de stad, en maken we een kleine stop bij de welbekende Favela’s, de echte wijken van Rio! Aanrader!

Die avond een kleine hap gescoord, weer eens iets typisch Braziliaans, een tapioca!

Het is een soort stevige tortilla met veel bloem, de inhoud kan je zelf bepalen! Het is eigenlijk heel neutraal maar ook heel lekker (en goedkoop!)! Daarnaast hou ik echt van die straattentjes waar je tussen zoveel verschillende mensen zit en meeleeft. Wederzijds vinden zij het ook simpelweg heel leuk een toerist tevreden te stellen, win win!

Daarna nog een drankje, de Caipirinhas (zoete, wat zeg ik, mietzoete soms, cocktail van hier), met een Peruviaanse jongen, voor het weekend hier in Rio! Hij is ook pas 19, maar schat hem toch nog kinderlijker in dan ikzelf, maar wel een paar leuke uurtjes samen zo.

De ochtend erna afscheid genomen van mijn Israëlische ontbijtmaatje, zij vloog al eerder door naar Bolivia, met een ontbijtje!

Hierna op naar voor velen toch wel het hoogtepunt van Rio de Janeiro, en het is een must dit te ervaren, Christus de Verlosser, een van de zeven moderne wereldwonderen!

Cristo

In de hitte (ook al in de ochtend!) van een vriendelijke 41 graden ging ik de berg Corcovado op, vol verwachting! Met Uber, Mini Van en het laatste stukje trede voor trede beklim ik dit heiligdom.

Panorama van dit schitterende uitzicht!

De verwachtingen werden waar gemaakt. Het is lastig in te leven op foto’s (vind ik zelf) maar eenmaal daar is het wel echt imposant, zeker gecombineerd met wederom een adembenemend uitzicht! Tijdje daar gebleven om door de drukte mijn rustmomentje te vinden en te genieten.

Jezus met zijn standbeeld

Terug naar het centrale centrum met de Mini Van, wat drinken onder het genot van dit wonderlijke uitzicht over deze diverse stad, en dan naar beneden.

Uber denken jullie natuurlijk, maar hoe zonder bereik? 🙄

Een normale taxi dan maar, met meter...

Zo’n meter vind ik echt maar niks, je voelt de pijn gewoon groter worden door gewoon simpelweg te kijken...

Maar goed, het scheelt dat taxi’s tegenwoordig ook debit cards (pinpas) accepteren want ik had nog maar 25 Reales cash en het ritje kostte een kleine 40 Reales. Helemaal klaar te betalen werkt het apparaatje niet mee, en na wat dom gelul in het Portugaans (je gooit alles door elkaar) maar de deal gemaakt dat die 25 ook goed is... Eindelijk eens een meevaller!

En dan is daar dan echt het moment...

Ik ga Zuid-Amerika (voorlopig hihi) verlaten...

Ciao Rio!

Daar vertel ik jullie later meer over!

Dikke kus van mij nog vanuit Rio de Janeiro (ook al ga ik dit in Casablanca uploaden)!

Tot snel!

Ciao!